Nakon što je dijete prošlo liječnički pregled, testiranje, razgovor i upis, postalo je učenik prvog razreda. Roditelj je saznao da mu je dijete zrelo i spremno za školu i sigurno se pita što i kako dalje.
Polazak djeteta u školu jedan je od najvažnijih trenutaka u životu svakog djeteta. O nama odraslima ovisi hoće li taj trenutak biti ugodan ili neugodan.
Upisom u prvi razred razvoj, odgoj i obrazovanje djeteta postaju zajednička briga škole i roditeljskog doma u ostvarenju zajedničkog cilja, a to je sretno i obrazovano dijete.
Dijete u školi dobiva prve velike životne obveze, upoznaje nove ljude: svoje vršnjake i učitelje, stječe nove spoznaje o svijetu koji ga okružuje kao i o sebi samome.
Stoga, koliko je dijete pripremljeno za polazak u prvi razred, u tolikoj će mjeri moći prihvatiti obveze koje donosi škola. Ali nije dovoljno da je spremno samo dijete; potrebna je i spremnost roditelja da mu pomogne na pravi način i osigura uvjete za uspješan rad.
Kako bi polazak u školu bio što opušteniji i sretniji, treba razgovarati s djetetom o tome, čuti njegova razmišljanja, osjećaje, dati mu priliku da priča s kim se druži, da nam priča o svojim knjigama, zadaći, nastavi, prijateljima, učiteljici, školi. Treba da znamo s kim se naše dijete druži, s kime sjedi, na kom satu mu je najzanimljivije. Sve što se djetetu događa u školi, a može biti radosno ili tužno, lijepo ili ružno, veoma je važno za dijete, ali i za roditelja.
Na taj način roditelj u svog djeteta stvara naviku dijeljenja iskustva, što je bitno za dijete, ali i za odnos roditelj–dijete.
Djetetu često nije lako prilagoditi se novoj sredini i za mnoge to traje sedmicama, jer djeca su različita. Ako prilagodba ide teže, to se pokazuje u promjeni ponašanja ili su takva djeca upadljivo nemirna ili se pretjerano povlače, a moguće su i druge reakcije: zaboravnost, plakanje, strahovi, poremećaj apetita, sna, izbjegavanje škole. Često uzrok takva ponašanja može biti nemogućnost uspostavljanja kontakta s učiteljicom ili prijateljima u razredu, te neprihvaćanje školskih obveza. Sve ove teškoće u prvim danima, sedmicama su normalne, ali je bitna reakcija nas odraslih na to. Naša reakcija treba ići u pravcu razumijevanja i strpljenja, a ne kritike ili čuđenja. Djetetu u toj prilagodbi može pomoći i priča roditelja o školi, npr. da će ono u školi naučiti puno lijepih i novih stvari, da će učiteljica brinuti o njemu, da će upoznati mnoge prijatelje u školi, da će ići na izlete.
Roditelj treba djetetu poslati jasnu poruku da je siguran da će se ono snaći u školi, da vjeruje u njega, da će mu pomoći ako zatreba i da je spreman pomoći u rješavanju eventualnih poteškoća.
Evo nekih pokazatelja koji govore je li dijete prihvatilo školu:
- Raduje se odlasku u školu.
- Rado priča o svemu što se u školi događa.
- Samostalno izvršava svoje obveze vezane za školu.
- Ima dobar apetit i san.
- Brine o svom radnom mjestu i školskom priboru.
- Voli se igrati s djecom iz razreda.
- Voli svoju učiteljicu.
Razvijanje radnih navika
Kako bi dijete napredovalo u školi, potrebno je oblikovati neke od navika kao što su zdravstveno–higijenske, navike kulturnog ponašanja, navike učenja, navike fizičkog rada, navike točnosti i reda.
Navike se ne stječu preko noći, već dugotrajnim ponavljanjem određenih radnji.
Tri su uspješna koraka dječjeg rada na kojima treba ustrajati:
- Odlazak na mjesto gdje treba obaviti zadatak i priprema svega što je potrebno da dijete završi zadaću. To mjesto treba biti uvijek isto, mirno, da članovi obitelji ne prolaze onuda dok dijete radi.
- Ne dozvoliti da išta odvlači pažnju i usredotočiti se na zadatak. Zato na radnom mjestu trebaju biti samo stvari koje su mu potrebne za rad.
- Biti uporan da se posao završi do kraja i nakon toga pospremiti udžbenike, pribor, školsku torbu i staviti sve na svoje mjesto.
Vrijeme za rad
Roditelj treba imati na umu da pažnja u tom periodu kod djece traje 10–15 minuta, zato tokom rada treba činiti kratke stanke, popiti sok, napraviti neku kratku vježbu, prošetati. Za rad treba napraviti plan, i to dnevni i tjedni, i toga se treba pridržavati. Ono što je djetetu najteže i manje razumije treba raditi prvo, kada je dijete odmorno.
U tom vremenu roditelj treba podržavati svoje dijete, hrabriti ga, pokazati interes za ono što radi i reći mu da slobodno zatraži pomoć ako mu nešto nije jasno.
Kada se u toj saradnji djeteta i roditelja osjeti i ljubav, onda je uspjeh zagarantovan. Ljubav je pokretačka snaga za sve nas, a pogotovo za dijete. Gdje će dijete naučiti o ljubavi ako ne u roditeljskom domu?
Brinući se da dijete uvijek radi na istom mjestu i u isto vrijeme pomažemo djetetu da razvije osjećaj discipline i odgovornosti.
Ali što ako se svega ovoga pridržavamo, a i dalje ide teško?
Evo još nekih savjeta:
- Podsjetimo se da su djeca različita, s različitim intelektualnim sposobnostima, s različitom voljom i motivacijom za rad, nemaju svi isto razvijeno samopouzdanje i samosvijest i iz različitih su obitelji.
- Ne očekujte od djeteta previše, prihvatite ga baš onakvog kakvo jest. Budimo realni u procjeni.
- Ne uspoređujte ga s drugom djecom, ono je jedinstveno.
- Ne kritikujte, ne kažnjavajte, jer to samo stvara osjećaj nesigurnosti i neuspješnosti.
- Učite ih da se trebamo nositi i s neuspjehom.
- Ne odustajte i ne gubite nadu, ne povisujte ton.
- Sarađujte sa školom – pogotovo su bitni individualni kontakti, jer saznajemo kako
- se naše dijete ponaša na satu, kakva mu je pozornost, kojom brzinom obavlja zadatke, javlja li se na satu, je li društveno ili usamljeno.
Treba li i roditelj razviti neke navike ako ima učenika prvaša?
Da, i o tome treba povesti računa na početku školovanja.
- Neka ne prođe ni jedan dan da ne obavite razgovor s vlastitim djetetom.
- Pregledajte dječje sveske, pribor, školsku torbu.
- Preslušajte što je naučilo i pregledajte njegove radove.
- Odlazite na individualne razgovore u školu jer dijete to doživljava kao vašu brigu i interes za njega i njegovo učenje.
Zaključak
Ne tražite od svog djeteta da bude uspješno u svemu, jer ne postoji idealno dijete. Djetetu treba dopustiti da uči i griješi, jer jedino tako može naučiti. Radujte se svakom njegovom uspjehu i budite uz njega u svakom njegovom neuspjehu. Zajedno s djetetom otkrijte razloge njegove eventualne sporosti, pomanjkanja pažnje tokom nastave, moguće svađe s prijateljem… i pomognite mu da to prevlada umjesto da ga kritikujete.
Prevelika očekivanja roditelja djeci predstavljaju veliko opterećenje, a takvo dijete nije opušteno, slobodno i sretno. Roditelju je zasigurno stalo da bude suprotno.
Zato poštujte djetetove potrebe, mogućnosti, želje i interese i ostavite dovoljno vremena za igru i odmor.
Sretno i uspješno školovanje!
Izvor: www.harfa.hr