Naslovna / Tekstovi / Porodica / Sedam nacina kako da poducite djecu u Ramazanu
BlobServer

Sedam nacina kako da poducite djecu u Ramazanu

Allahov Poslanik (neka je selam i salavat na njega) je rekao: “Najveci dar koji otac moze pokloniti djetetu jeste dobar moral.” Tirmizi  

Mnogi aspekti Ramazana: post, obavljanje namaza, moralne vrijednosti, sadaka, ucenje Kur’ana, vrijeme provedeno sa familijom, Bajram, sve to pruza velike mogucnosti da poducavamo djecu, bilo da se radi na nasoj ili tudjoj muslimanskoj djeci. Obrazovanje i poducavanje nije jednostavan proces. Djeca ne donesu prazne glave i tek takojednostvano ih napune sa onim sto im kazemo. Obucavanje zahtjeva dosta energije, napora i nekoliko dobrih ideja da bi bili spremni na produktivan rad.  

Evo nekoliko ideja da vam pomognu u poducavanu vase djece.

(1) Neka aktivno ucestvuju u aktivnostima  

“Glavni cilj obrazovanja nije znanje, nego aktivnosti.” Herbert Spencer  

Djeca uce “s radom.” U prosjeku, 75% djeca se nauce necemu kroz neku aktivnost, dok tek 5% nauce slusajuci predavanja i 10% citajuci. (Brunmer, Jerome).  

Primjera radi; ako, zelite da ucite djecu o vaznosti placanja zekata, dajte im da vam pomognu u izracunavanju vaseg zekata. Planirajte skupa gdje ce te dati zekat i ako placate postom, neka vam pomognu u adresiranju koverte. Aktivnosti i obavljanje duznosti moze biti ukonponovano sa ucenjem, znaci ne mora se cekati da se nauci, pa tek onda djeluje.  

Allahov Poslanik (neka je selam i salavat na njega) donosio bi svoju unucad Hassana i Husseina u mesdzid, jos dok su bili bebe, prije nego su naucili klanjati.  

Sve postaje stvarnije i vaznije za djecu, kada oni to dozive, nego kada samo citaju ili slusaju o tome. Aktivnosti ce im godinama ostati u sjecanju. Sigurno cete ih uhvatiti kako pricaju prijateljima “Ja sam u djetinjstvu izracunavao placanja zekata.”  

(2) Ukljucite njihove emocije  

Kada se djeca emotivno vezu za neku aktivnost kao sto su video igrice i TV serije, rijetko kada ich zele napustiti, jer su one usmjerene na djecije emocije. Kao roditelji i ucitelji nase djece, mi mozemo koristiti iste metode da bi pridobili djeciji interes.  

Price, pjesme, satire i igrice privlace djecije emocije. Jednom kada je dijete zainteresovano, ostace obzirno do kraja i naucice ono sto zelite da nauci. Bas kao sto se i mi sjecamo dogadjaja iz nasih zivotia, djeca se sjecaju aktivnosti naucenih kroz smijeh, salu, uzbudljivost dogadjaja ili zato sto je nesto bilo drugacije.  

Nemojte se bojati da unesete malo humora u sve to. Napisite pjesmicu o Bajramu, napravite kutiju za hadise, organizujte ramazanske noci, ili citajte pricu o Ramazanu u Medini. Ako se djeci svidja, sigurno ce zeljeti jos.  

(3) Objasnite svrhu necega  

Mi cesto cujemo studente kako se zale: “Zasto mi moramo ovo raditi? ili “Ova matematicka vjezba nema smisla.” Nazalost, cesto cujemo odgovore “Zato sto ti ja kazem” ili ” Zato sto moras” ili jos gore “Dobices novi CD player ako to zavrsis.”  

Kao i mi, ako ne vidimo smisao vaznosti necega, oni nece imati motivaciju da to zavrse. Da bi zaobisli slicne komentare vase djece o postu i klanjanju, objasnite djeci vaznost ibadeta. Prije nego pocnete bilo kakvu lekciju, objasnite zasto to radite, vaznost tog rada i nagradu koje ce dijete imati od toga.  

Podsjetite djecu da ono sto rade jeste za Allahovo zadovoljstvo, a ne vase. Objasnite zasto mi trebamo postici Allahovo zadovoljstvo i kako svaka nasa radnja, ukljucujuci pranje sudja ili domaca zadaca ce nam pomoci da ostvarimo taj cilj. Ako djeca klanjaju samo da bi vas zadovoljili, cim ostanu nasamo, njihova motivacija ce oslabiti i prestace klanjati.  

Pomozite djeci da razumiju, kako nagrada za muslimane ne mora znaciti da ce biti na ovom svijetu.Treba cekati za vece i bolje nagrade na onom svijetu.  

(4) Usredocite se na velikim idejama  

“Obrazovanje je ono sto ostane poslije, kada osoba zaboravi sve sto je naucila u skoli.” Albert Einstein  

Zapitajte sebe koliko se sjecate formula iz skole. Mozda pet, dvije ili nijedne. Da budemo iskreni, vecina nas se sjeca veoma malo detalja od svega sto smo ucili.  

Djeca nece zapamtiti sve o abdestu, obavljanju namaza, placanju zekata, i ne trebaju. Ali, ono malo sto ce zapamtiti neka bude tacno ono sto vi zelite da oni nauce. Skoncentrisite se na spoznaju da nas Allah te’ala uvijek vidi, da mi slijedimo Quran i sunnet. Ponavljajte ovo svaki dan, ali na razlicite nacine.Dok djeca upijaju ove informacije, ucite ih kako naci ostale informacije, koje ce im biti potrebne.  

Pomozite djecu da nauce “kako uciti.” Naucite ih gdje da nadu informacije o fikhu, ili kako naci informacije o razlicitim temama. Bice svakako bolje pripremljeni kada nauce osnovnu i kako doci do odredene informacije. Memorisanje svega, samo je gubljenje vaseg a i njihovog vremena.  

(5) Dopustite im da oni predvode!  

Djeca veoma cesto uzimaju odgovornosti ozbiljnije nego odrasli. Allahov Poslanik (neka je selam i salavat na njega) postavio je Usamah ibn Zaid r.a., koji je bio mlad djecak u to vrijeme, za komandira muslimanske vojske, iako je bilo mnogo starijih i iskusnijih od njega. Poslanik (neka je selam i salavat na njega) vjerovao je Usaminim sposobnostima za izabranu poziciju.  

Dogovorite se s djecom da budu vodje razlicitih aktivnosti. Neka jedno dijete budi druge na sehur. Drugo, neka informise familije kada je vrijeme iftara. Dozvolite djeci da planiraju, ekonomisu i kupuju poklone za cijelu familiju, za Bajram. Neka oni sami izaberu za koje aktivnosti zele da budu odgovorni.  

Dozvolite djeci da naprave greske i da uce na sopstvenim greskama. Iskustvo je cesto bolji trening nego instrukcije. Jednom kada dijete zimi izadje bez jakne, sigurno ce drugi put obuci jaknu prije nego sto ga opomenete.  

Ucite djecu da budu odgovorni za njihovo ucenje. Ako vas dijete upita: ” Da li ce pranje zuba pokvariti moj post”, jednostavan odgovor poput “da” ili “ne” bice dovoljan, ali nece dobiti dugotrajan ucinak ucenja i razumijevanja. Umjesto da im date odgovor, upitajte ih: “Gdje bi smo mogli potraziti odgovor? Mozemo zajedno potraziti informacije.”  

Pocnite Ramazan pitajuci vasu djecu da zapocnu projekat, sta ce pokvariti post a sta nece. Ako nadju sami informacije, sigurno ce se i iduce godine sjetiti i tacno znati gdje su ih nasli.  

“Jedina obrazovana osoba je ta koja je naucila da uci i mijenja.” Carl Rogers  

(6) Pokazite entuzijazam!  

“Obrazovanje nije posuda za punjenje, vec plamen vatre.” W.B.Yeats  

Djeca primijete entuzijazam. Pokazite im entuzijazam o onome sto ih ucite. Pokazite djeci da ne mozete cekati da dodje Ramazan. Neka vide vasu radost prije nastupanja namaza. Dekorisite kucu u iscekivanju Bajrama.  

Poslanik (neka je selam i salavat na njega) bio je najbolji primjer. Njegov karakter je motivirao ljude da ga vole i oponasaju. Budite primjer kakav bi zeljeli da vasa djeca budu. Potrudite se da zavolite aktivnosti koje bi voljeli da vasa djeca zavole.  

7 Kombinirajte ljubav sa ucenjem  

Allahov poslanik (neka je selam i salavat na njega) bi se toplo obracao djeci, grlio bi ih, ljubio i nosio.  

Ebu Hurejre r.a. prenosi da je al-Aqra’b.Habis vidio Allahov Poslanika (neka je mir i blagoslov na njega) kako ljubi Hasana. On je rekao: “Ja imam desetoro djece, ali nijedno nisam poljubio,” Allahov Poslanik (neka je selam i salavat na njega) je rekao: Onaj ko nema milost prema svojoj djeci, milost mu nece biti ukazana.” (Muslim)  

Pokazite djeci da ih volite, bez obzira kako se oni pokazali u ucenju. Dozvolite da svako dijete napreduje spram njegovih mogucnosti. Ne recite: “Gledaj u svoju rodicu Aminu! Ona je vec zavrsila 15. dzuz,” to ce samo da ih pokoleba jos vise i da se osjecaju nevrijednim.  

Pretjerano takmicenje i usporedjivanje cesto moze da prouzrokuju nemotivaciju i osjecaj bespomocnosti kod djece. Svako uci drugacije, na razlicite nacine, neko brze a neko sporije. Pustite djeci da sami analiziraju svoj napredak i da sami razvijaju zelju za ucenjem, bolje nego da im to vi namecete.  

Neka ovo bude pocetak za uspjesan razvoj navika kod ucenja, za vas i vasu porodicu.  

Shehnaz Toorawa

izvor:  

Bruner, Jerome S. The Process of Education. Cambridge, Mass: Harvard University Press, 1977. Shehnaz Toorawa holds a degree in Education from the University of Toronto and a diploma in Islamic Studies from the American Open University

http://muslimanka.net/sajt/index.php?option=com_content&task=view&id=616&Itemid=2

Da li ste čitali?

Posao je djeteta da se kreće, vrti, skače, a ne da satima gleda u mobitel!

Najvažnija misao vodilja u radu dr. Rajovića vrlo je jednostavna – djeca kroz igru najbolje …